Metoda Dobrego Startu ® (The Good Start Method ®) – recenzja

Często zdarza mi się słyszeć dyskusje na temat tego, w jakim wieku najlepiej rozpocząć naukę języka angielskiego, czy innego języka obcego. Rodzice, którzy nauczyli się języka obcego już w nastoletnim lub nawet dorosłym wieku, zastanawiają się, czy sami nie powinni zacząć mówić do dziecka w obcym języku zamiast w ojczystym, ponieważ wierzą, że w ten sposób sprawią, że dziecko „bezboleśnie” i „nieświadomie” nauczy się języka obcego. Osobiście, jako mama dwóch córek, zawsze oburzałam się na takie pomysły. Dla mnie słowa, których używa rodzic do dziecka to słowa płynące prosto z serca i nie odda ich żadne, nawet najbardziej trafne tłumaczenie. Co innego, gdy dla jednego z rodziców angielski jest językiem ojczystym – wtedy jednak używać go będzie w komunikacji z dzieckiem w sposób naturalny do przekazywania tego, co myśli i przede wszystkim czuje.

Inaczej sprawa ma się ze nauką angielskiego na zajęciach w przedszkolu czy szkole. Z takich zajęć mogą płynąć bardzo duże korzyści dla dziecka i nie chodzi mi tutaj tylko o czyste korzyści językowe, tj. ilość zapamiętanych słówek, ilość rozumianych poleceń czy też ilość poznanych zwrotów, które dziecko jest w stanie powiedzieć. Moim zdaniem dużo ważniejszy jest fakt, że ciekawe, różnorodne zajęcia językowe, to kolejna okazja to ciekawej zabawy i budowania pozytywnego nastawienia dziecka do nauki języka obcego. To również, a może przede wszystkim, okazja do rozwijania różnorodnych umiejętności dziecka, które w tym wieku dziecko ćwiczy także i w pierwszym języku oraz do rozwijania innych umiejętności, jak np. koordynacja ruchowa. To również okazja do pracy w grupie czy parach oraz do ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z emocjami.

Dzieci w wieku przedszkolnym zaczęłam uczyć dopiero kilka lat temu. Wciąż zaskakuje mnie ta grupa wiekowa, zadziwia jej potencjał, a ciekawość świata inspiruje do poszukiwania coraz to nowszych i ciekawszych metod nauczania oraz pomysłów na zajęcia. Ostatnio miałam okazję bliżej przyjrzeć się podręcznikowi poświęconemu Metodzie Dobrego Startu® (GSM) w nauce języka angielskiego (The Good Start Method for English) autorstwa Marty Bogdanowicz, Katarzyny Marii Bogdanowicz oraz Marty Łockiewicz. Przyznam się, że już sama nazwa wywołała u mnie pozytywne skojarzenia, bo właśnie ten „dobry start” jest przecież tak istotny dla wszystkiego co zaczynamy robić w życiu.

Metoda Dobrego Startu® została opracowana przez psycholog Martę Bogdanowicz w latach 1967-1979 i była inspirowana francuską metodą Le Bon Départ. Metoda nie jest więc nowa, wciąż się rozwija, a jej skuteczności dowodzą nie tylko praktyczne obserwacje prowadzone na zajęciach z dziećmi, ale także badania naukowe. The Good Start Method for English – najnowszy program Metody Dobrego Startu® to nowa metoda nauczania języka angielskiego dla małych dzieci.

To, co zwróciło moją uwagę w tej metodzie to wielozmysłowe podejście do uczenia się dziecka. Najważniejszą rolę w Metodzie Dobrego Startu® pełnią słuch, wzrok i ruch. Co ważne, metoda ta wspomaga rozwój psychiczny (poznawczy, językowy, intelektualny) i ruchowy, co z kolei przyczynia się do podniesienia gotowości uczenia się. Metoda ta sprawdzi się również w nauczaniu dzieci z grup ryzyka dysleksji i dysortografii, które mają przecież problemy nie tylko z nauką języka ojczystego, ale również z nauką języka obcego. Docelową grupą wiekową, dla której przeznaczona jest metoda, to dzieci 5-6-letnie, ale z powodzeniem może być ona również stosowana na zajęciach dla pierwszoklasistów.

Zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu® mają następującą strukturę:

  1. zajęcia wprowadzające, mające na celu skupienie uwagi dzieci na zajęciach, powitanie, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, uczenie się piosenki oraz ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.
  2. zajęcia właściwe, które zawierają trzy rodzaje ćwiczeń:

– ćwiczenia ruchowe, w których dzieci ruchem ilustrują treść piosenki,  a których celem jest usprawnienie motoryki dużej i małej;

– ćwiczenia ruchowo-słuchowe, będące połączeniem ruchu i dźwięku (piosenka lub wierszyk), w których dzieci recytując lub śpiewając piosenkę, wykonują ruchy odpowiadające rytmowi piosenki (klaskanie, przytupywanie, dyrygowanie, wystukiwanie rytmu na woreczkach z sypkim materiałem);

– ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe łączące ruch, dźwięk (słowo, piosenka, wierszyk) i aspekt wizualny (figura geometryczna, litera, cyfra).

  1. zajęcia końcowe, które mają charakter relaksacyjny (rysowanie na plecach, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia w pozycji leżącej) oraz spełniają niezwykle ważne zadanie rozwijania interakcji społecznych we wspólnej zabawie.

Bardzo różnorodny jest zakres pomocy dydaktycznych przydatnych przy pracy Metodą Dobrego Startu®. Są to m.in.: konkretne przedmioty związane z treścią piosenki, woreczki i wałeczki wypełnione sypkim materiałem, sznurki, gumy, wstążki, szarfy, balony, chusteczki, gazety, instrumenty muzyczne lub przedmioty, które mogą spełniać funkcje instrumentów muzycznych, np. plastikowe butelki z grochem, drewniane tace z kaszą manną, różnorodne narzędzia graficzne, jak np. pędzle do golenia.

Założenia metody opisane są w bardzo przystępny sposób w podręczniku The Good Start Method® for English. Jeśli dawno lub nigdy nie pracowaliście z dziećmi, a macie zamiar zacząć pracę w grupie 5-6 latków, z podręcznika dowiecie się czym charakteryzuje się ta grupa wiekowa. To bardzo ważne, by wiedzieć czego można spodziewać się po dzieciach w tym wieku i chodzi mi tu zarówno o to, co dzieci w tym wieku będą potrafiły robić i czego absolutnie nie można od nich wymagać, ponieważ na tym etapie rozwoju nie są w stanie jeszcze zrobić. Często zdarza się, że nie mając kontaktu z dziećmi z danej grupy wiekowej, podświadomie boimy się pracy z nimi. Poza wstępem teoretycznym, podręcznik zawiera także 26 scenariuszy zajęć w języku angielskim i schemat scenariusza zajęć.

3

Do podręcznika dołączona jest również teczka z 26 czarno-białymi wzorami i 26 kolorowymi ilustracjami do piosenek:

4

oraz 2 płyty CD z nagraniami 13 piosenek w kilku wersjach. Wśród dostępnych wersji mamy wersję oryginalną (wokalną lub instrumentalną), a do niektórych piosenek także wersje w zwolnionym tempie (również wokalną lub instrumentalną).

2

Przyznam się szczerze, że do płyt dołączonych do podręczników często podchodzę bardzo sceptycznie. Ja osobiście jestem w stanie przeprowadzić dobre zajęcia z piosenką tylko wtedy, gdy mnie samej piosenka się podoba. Niestety wiele razy spotkałam się z piosenkami, które po prostu nie wpadały w ucho i ciężko śpiewało się je z dziećmi. Niewiele dzieci miało też ochotę słuchać ich ponownie, co znacznie utrudniało pracę z nimi. W przypadku płyty dołączonej do podręcznika The Good Start Method® for English sytuacja jest o tyle prostsza, że piosenki znajdujące się na płycie to dobrze znane nursery rhymes, które są melodyjne i bardzo szybko wpadają w ucho. Dodatkowym ich atutem jest fakt, że akurat te wersje zostały bardzo ładnie zaśpiewane i naprawdę miło się ich słucha. Płytę z przyjemnością przesłuchałam z córkami, a potem do wieczora nuciłam pod nosem usłyszane piosenki. 🙂

Piosenki są najważniejszym elementem metody i mają za zadanie rozwijać funkcje językowe dziecka. Co ciekawe, do każdej  piosenki zostały przypisane dwa wzory, które dzieci mogą rysować podczas wypowiadania słów piosenki. Wzory te składają się z kropek, kresek i prostych figur geometrycznych, a ich zadaniem jest ułatwienie procesu nauki słów piosenki. Co więcej, piosenka i wzór mają w zamyśle autorki metody stać się źródłem pomysłów dla nauczycieli na dodatkowe zadania i aktywności dla dzieci. Znajdujące się w teczce ilustracje nawiązują do treści piosenek, a wzory wrysowane są w ilustracje, przez co stają się mniej abstrakcyjne (np. koło staje się talerzem, a falka – falą na wodzie).

5

Kolejnym bardzo ciekawym pomysłem w Metodzie Dobrego Startu są ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe, podczas których dzieci wykorzystują karty z wzorami znajdujące się w teczce z materiałami. Karty te służą m.in. do polisensorycznego uczenia się (wzór przed zajęciami zostaje wyklejony materiałem o wyrazistej strukturze, którą łatwo wyczuć dotykiem, np. plasteliną, ryżem czy tasiemką), ale można je też wykorzystać do odtwarzania wzoru – rysowania po śladzie.

W chwili obecnej nie uczę dzieci w wieku przedszkolnym, ale szczerze mówiąc nie mogę doczekać się kiedy do tego wrócę. A wtedy z przyjemnością wypróbuję Metodę Dobrego Startu®. Znając dzieciaki, na pewno im się spodoba. 🙂

Jeśli zainteresowałam Was Metodą Dobrego Startu®, zajrzyjcie na stronę współautorki podręcznika, Pani Katarzyny Marii Bogdanowicz po więcej informacji:

http://www.bogdanowicz.edu.pl/

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s